La Plataforma "La Ribera pel Dret a l'Aigua" convoca una concentració a Alzira el dia 28 a les 19:30 hores

Divendres que ve, dia 28 de juny, la Plataforma "La Rbera pel Dret a l'Aigua", de la que la UGT-PV forma part, ha convocat una concentració a les 19,30 hores en la Plaça del Carbó, junt amb l'ajuntament de la localitat d'Alzira, davant de la situació creada per la contaminació dels aqüífers de la Ribera, amb nitrats i pesticides i la pròxima eixida a consultes del nou Pla de Conca."

La Plataforma "La Ribera pel dret a l'aigua" convoca una concentració a Alzira per a exigir:

- L'acabament urgent i prioritari de les obres i instal·lacions necessàries per a que els pobles de la Ribera afectats per la contaminació dels aqüífers puguen gaudir d'aigua de qualitat adequada. 

- Una concessió administrativa d'aigua del Xúquer per als pobles de la Ribera en el pròxim Pla de Conca.

- La recuperació dels nostres aqüífers deteriorats, amb unes bones pràctiques agrícoles.

- El compliment estricte dels principis, objectius i exigències de la Directiva Marc de l'Aigua.

- L'establiment d'un règim de cabals ecològics per al Xúquer i l'Albufera que ens permeta aconseguir el bon estat quantitatiu i qualitatiu de les masses d'aigua.

- Detindre la sobreexplotació dels aqüífers de la Manxa Oriental, del Vinalopó i d'altres amb deteriorament persistent.

A continuació reproduïm el Manifet de la Plataforma:

LA RIBERA PEL DRET A L'AIGUA

VOLEM AIGUA DE QUALITAT PER A LA NOSTRA VIDA. TENIM DRET!

L'Assemblea General de l'ONU ha reconegut que el dret humà a l'aigua potable i al sanejament és un factor essencial per a la vida i, per tant, que les autoritats públiques tenen l'obligació prioritària de garantir a la població la seguretat sanitària de l'aigua.

Però a la comarca de la Ribera aquest dret humà no es compleix. Des de fa anys moltes poblacions presenten elevats índex de nitrats en les seues aigües, molt per damunt d'allò permès legalment. A més, recentment han aparegut a Alzira, Carcaixent, Llaurí, Corbera o Carlet restes de pesticides en l'aigua potable, el que ha fet que foren declarades com a "no aptes" per al consum humà.

Davant aquesta situació les administracions responsables, estatal i autonòmica, no han complit amb les seues obligacions d'evitar el deteriorament dels aqüífers i de proporcionar aigua potable de qualitat a la Ribera. La Generalitat Valenciana fa 16 anys que es va comprometre a tindre, per a 2002, finalitzades les obres necessàries, i hui, 11 anys després, el problema és més greu que mai.

Les organitzacions firmants, com a entitats actives de la societat civil, no estem disposats a suportar més excuses dels responsables per justificar la seua ineficàcia a l’hora de fer la seua feina: subministrar aigua que siga realment potable a les poblacions. Exigim el nostre dret d'abastir-nos amb l’aigua de la millor qualitat per al consum humà.

Finalment, volem manifestar la nostra perplexitat i denunciar el fet que els pobles de la Ribera del Xúquer encara no compten amb una concessió d'aigua del Xúquer, quan des d’abans d’aprovar el Pla de Conca de 1998 ja es coneixia la situació de contaminació de les aigües subterrànies que les feien inadequades per l’abastiment de poblacions i, al mateix temps, s’atorgaven concessions d’aigües del riu a altres poblacions, moltes d’elles situades fora de la conca del Xúquer.

EXIGIM:

- L'acabament urgent i prioritari de les obres i instal•lacions necessàries per a que tots els pobles de la Ribera afectats per la contaminació dels aqüífers puguen gaudir d'aigua de qualitat adequada.

- Una concessió administrativa d'aigua del Xúquer per als pobles de la Ribera en el pròxim Pla de Conca que està elaborant-se en l'actualitat.

- Que es depuren responsabilitats per la situació de deteriorament dels aqüífers i especialment per la mala gestió realitzada per a proporcionar aigua potable a la població riberenca.

- La recuperació dels nostres aqüífers deteriorats, amb unes bones pràctiques agrícoles que promoguen la transició cap una agricultura respectuosa amb el medi ambient, sense pesticides i amb una gestió racional i sostenible de les nostres muntanyes.

- Transparència de totes les administracions i participació social en el seguiment i resolució de la situació actual.
La Ribera 14 de maig de 2013

ORGANITZACIONS ADHERIDES AL MANIFEST:

Xúquer Viu
Comissions Obreres (CCOO)
Unió General de Treballadors (UGT)
Unió de Llauradors i Ramaders
Intersindical Valenciana
Ecologistes en Acció
Plataforma per la Sanitat Pública de la Ribera
Plataforma de la Ribera en Defensa de la Llei de Dependència
La Ribera en bici

 

Información básica Servicio de hogar familiar 2015