Federaciones UGT
FeSMC-PV Servicios, Movilidad y Consumo. FeSP-PV Empleados y Empleadas de los Servicios Públicos. FICA-PV Industria, Construcción y Agro
Sedes UGT-PV
Teléfonos de contacto, emails, horarios de atención

9 de octubre de 2007

Realitats d'Octubre. Rafael Recuenco En vespres d'eleccions, les celebracions que acompanyen el Nou d'Octubre corren més risc, si és possible, de caure en la instrumentalització partidista, en el pitjor sentit del terme, la qual cosa pot vindre molt bé a alguns, però que posa terra pel mig entre els que dirigeixen les institucions i la realitat de les persones que habitem la Comunitat Valenciana. Persones que cada dia ens posem en marxa amb il•lusió per les novetats que ens promet l'esdevenidor, però també de vegades amb pesar, ja que veiem determinats problemes que s'eternitzen sense que ningú encerte a posar-li el cascavell al gat.

A la UGT-PV sabem que a la Comunitat Valenciana hi ha lloc per a situar-se en ambdós casos, ja que gaudim d'un període prolongat de creixement, mentre que, d'altra banda, hi ha moltes qüestions socials clarament perfectibles.

Ningú pot posar en dubte que, durant els últims anys, ha existit un important creixement econòmic i és que més enllà d'interpretacions interessades que pretenen arrogar-se la paternitat d'aquest èxit, les dades macroeconòmiques tiren en termes generals creixements generalitzats per damunt de la mitjana dels països del nostre entorn. Ara bé, les primeres alarmes han començat a sonar i prova d'això són les dades de la desocupació que assenyalen que en l'últim any hi ha més de 13.000 valencians i valencianes en les llistes del SERVEF.

No voldria instal•lar-me en la crítica fàcil i demagògica que ja té suficients exponents en aquestes latituds, però la realitat ens diu que quan els indicadors assenyalen perill és necessari actuar. Actuar des del consens amb tots els agents implicats, ja que en situacions de semblant magnitud és necessari comptar amb tots perquè, al sentir-se partícips del projecte comú, es comprometen de manera responsable en les seues solucions.

El diagnòstic dels problemes que tenallen el futur creixement a la Comunitat es va fer ja fa prou de temps i la coincidència en aquest d'agents molt dispars hauria de remoure les traves que pogueren aparéixer en el camí. Ara bé, des de la UGT-PV som conscients que per a això siga factible urgeix voluntat política. No és per tant, cap novetat dir que les dificultats que travessa el mercat laboral valencià, depenen en gran mesura de l'adequació del model productiu a la realitat en què ens ha tocat viure.

La necessitat de reconduir el model de producció posant l'accent en la investigació, el desenvolupament i la innovació, amb una indústria potent, diversificada i competitiva apareix així, segons el parer de la UGT-PV, com l'horitzó cap al qual hem de dirigir els nostres passos. Però no sols l'ocupació ocupa i preocupa al moviment sindical, les condicions socials en què es desenvolupa són summament importants. En aquest sentit, els serveis públics, fonamentalment l'educació, que ha de formar els valencians del futur, la sanitat que permet preservar la salut, o el transport que pot millorar la mobilitat personal i l'intercanvi de béns, es presenten com a pilars que hem de fomentar, desterrant fal•làcies privatitzadores que només convenen als que tenen recursos de sobra.

Recursos que precisament no sobren entre el col•lectiu d'immigrants, un col•lectiu la integració del qual no sembla ser una prioritat per a les institucions autonòmiques, ja no dic dels immigrants que van arribar fa anys sinó dels seus fills que són tan valencians com el que més i que mereixen tindre una formació a l'altura de la Comunitat que habiten. Però, les seues altes taxes d'abandonament escolar ens recorden que quelcom no es fa bé.

D'altra banda, no es pot assumir que almenys dos treballadors a la Comunitat Valenciana moren al seu lloc de treball cada setmana, les responsabilitats en este cas són més que evidents i la UGT-PV no baixarà la guàrdia en la denúncia i la reivindicació de seguretat i salut per als treballadors i les treballadores valencianes, tant davant dels empresaris com davant de les administracions.

Finalment, voldria fer un recordatori sobre les dificultats que sense desenvolupar-se estrictament a l'àmbit de la Comunitat Valenciana ens afecten com a habitants d'aquest món interconnectat. La realitat incòmoda del canvi climàtic hauria de fer-nos reaccionar, ja que la seua dimensió global no amaga les seues conseqüències locals. El turisme, sense anar més lluny, un dels pilars de la nostra economia pot veure's afectat de manera notable pels canvis en el medi ambient. Per a la UGT-PV és necessari tindre en compte aquestes qüestions, no siga que ens passe el mateix que amb els problemes derivats del model productiu, que tots ho sabíem però ningú havia actuat fins que se li van veure les orelles al llop.

Realitats d'Octubre. Rafael Recuenco Firmat: Rafael Recuenco Montero, secretari general de la UGT-PV.